Spørsmål og svar om eFaktura
I 2023 gikk vi over til «Alltid eFaktura», som er en enklere og mer kundevennlig form for eFaktura.
Med «Alltid eFaktura» vil de fleste bedrifter kunne sende deg eFaktura så lenge du ikke aktivt har reservert deg mot akkurat denne bedriften, og du vil fortsatt kunne kontrollere faktura-spesifikasjonene på mottatte eFakturaer før du godkjenner og betaler. Har du spørsmål om «Alltid eFaktura»? Vi har samlet våre mest stilte spørsmål under.
En forskjell fra tidligere versjon av eFaktura, er at det nå som hovedregel kun er mulig å sende eFaktura til korrekt juridisk mottaker. Det betyr at elektronisk faktura sendes den som har personnummer registrert på betalingsavtalen.
Dette er ikke noe vi i SOS barnebyer kan styre, men er slik produktet eFaktura er bygget opp.
I tillegg til dette, er ordningen med eFaktura er blitt oppgradert for alle brukere av tjenesten. Det vil nå som hovedregel kun være mulig å sende eFaktura til korrekt juridisk mottaker. Det betyr at elektronisk faktura sendes den som har personnummer registrert på betalingsavtalen. Siden ditt fødselsnummer ikke lenger er registrert på fadderskapet, mottar du da heller ikke eFaktura.
(Vi kan endre fadderskapet til ditt navn og legge inn ditt fødselsnummer. Da får du både skattefradraget og eFaktura.)
Da har nok ditt fødselsnummer ligget på en oppføring som står på navnet til dine barn. Vi får ikke lenger lov å ha et annet navn enn navnet til den som skal ha skattefradrag tilknyttet fødselsnummeret ved skatterapportering.
Vi sendte derfor ut en henvendelse på e-post til de det gjelder i mai i år.
Ettersom fadderskapene ikke står i ditt navn, ble ditt fødselsnummer fjernet.
Ordningen med eFaktura er blitt oppgradert for alle brukere av tjenesten. Den nye oppgraderingen av eFaktura, kalles «Alltid eFaktura», og er nå eneste alternativ for å motta fakturaer elektronisk.
Endringen ble gjort for at det skal bli enklere å betale regninger. Nå gir du et generelt samtykke om å få alle regninger som eFaktura ved å si «Ja takk til alle» eFakturaer i mobilbanken, nettbanken eller Vipps.
Ved å gi en generell aksept vil du motta eFaktura fra alle som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å opprette avtalen.
«Alltid eFaktura» er en enklere og mer kundevennlig form for eFaktura. Med «Alltid eFaktura» vil de fleste bedrifter kunne sende deg eFaktura så lenge du ikke aktivt har reservert deg mot akkurat denne bedriften, og du vil fortsatt kunne kontrollere faktura-spesifikasjonene på mottatte eFakturaer før du godkjenner og betaler.
De som ikke har sagt ja takk til «Alltid eFaktura», eller velger å avslutte «Alltid eFaktura», vil da motta papirfaktura i posten.
Det kan du sjekke og eventuelt si «ja takk» til i en av dine bankforbindelser.