Gå til hovedinnhold

Med engasjement på timeplanen

Hennie Lowe, Ella Barlow, Ulrika Chawla og Emily Fawcett-Ellis går på Blindern videregående i Oslo. Som del av et skoleprosjekt organiserte de før jul sin egen innsamling til inntekt for SOS-barnebyer Zambia. - Vi er barn selv, og vet hvor viktig det er at alle barn får omsorg.

14. januar 2019

Bilde tatt ute av tre jenter som står med SOS-barnebyer plakat.
Første aktivitet var julekortsalg i nabolaget.

Hennie, Ulrika, Ella og Emily går på IB-linje (international baccalaureat) i Oslo, og skal i løpet av skoleåret utføre frivillig arbeid i minimum 10-15 timer. Via familie hadde de litt kjennskap til SOS-barnebyer fra før og tok kontakt med oss med en plan om å jobbe frivillig og samle inn penger til SOS-barnebyer.

Hvorfor valgte dere SOS-barnebyer?

- Vi kjenner en som jobber her, og synes det SOS-barnebyer jobber for er veldig viktig. Vi er barn selv, og vet hvor viktig det er at alle barn får omsorg. Det ga prosjektet vårt mening; se hvordan andre barn har det. Med dette prosjektet lærer vi om hvordan andre barn har det.

 

Jentene ble invitert inn til kontoret en dag og fikk en kort presentasjon av SOS-barnebyers arbeid og hvordan våre frivillige og skole jobber med innsamling. Utfordringen de fikk av oss, var å lage en plan og sette seg et innsamlingsmål. Og med noen pakker med julekort under armen og mulighet for å selge ullpledd fra fjorårets julekampanje, så laget de fire en enkel og gjennomførbar plan der aktivitetene var fordelt på 3 uker. De solgte julekort og gikk med digital bøsse i nabolaget, hadde kakesalg på skolen og julestand på et kontor. De satte seg et mål om å samle inn 8000,- og klarte til slutt nesten to tusen kroner mer.

- For oss var det veldig fint å komme til kontoret og møte dere som jobber her, se hvordan dere jobber og ikke bare lese om det på nettet. Det er fint å vite hvem man kan spørre og sette ansikt på organisasjonen, ikke bare navn.

- Vi fikk oversikt over ulike formål, og valgte å støtte Zambia. Det å velge et spesifikt land og lese litt om det var fint, for da følte vi at vi kunne fortelle spesifikt hvor pengene skal gå til de som lurte når vi var ute med bøsse.

Salgsbord med glassengler og SOS-barnebyer logo.
En av aktivitetene var salg av kaker, julekort og julegaver på arbeidsplassen til en av mødrene.

Hva lærte dere av prosjektet?

- Gjennom prosjektet lærte vi hvordan man organiserer et langtidsprosjekt. Vi lærte å kommunisere med fremmede og overtale ukjente til bidra til en god sak. Vi måtte samarbeide i gruppen og være kreative for å løse utfordringer underveis. For eksempel da vi hadde kakesalg på skolen bestemte vi oss for å ha Black Friday salg de siste ti minuttene for å få solgt de siste kakene. Vi lærte om SOS-barnebyer og Zambia og fikk et innblikk i hvordan ungdom i andre deler av verden har det.

De fire anbefaler andre å gjøre det samme

- 10-15 timer høres kanskje mye ut, men når man deler det opp virker det mer overkommelig. Vi tenkte først det var litt vanskelig, men nå ser vi hvor enkelt det kan være og hvor lite tid det tar.

Tips til andre er at det er lurt å lage en plan som gir en oversikt over hva du skal gjøre uke for uke, og gjerne hva trenger du konkret til f.eks kakesalg, sjekke at vipps etc er klar på forhånd.

Lyst til å lage egen innsamlingsaksjon? Last ned forslag til plan her.

Er det noe dere vil gjøre annerledes neste gang?

- Vi lærte at det er lurt å reklamere for kakesalg på skolen, slik at folk er klar over hva som skjer. En lærer foreslo også at vi i en periode kunne ha hatt kakesalg f.eks hver fredag.
- Vi vil også benytte fysisk bøsse neste gang. Det gir mer legitimitet enn bare å ha digital bøsse, og det kan også være lettere for folk å gi småpenger enn å vippse et evt større beløp.