Aktiv omsorg

Samarbeidet mellom SOS-barnebyer og eiendomsmeglerne i Aktiv, har vokst til noe langt større enn det som kan måles i kroner og øre.

Karsten Onsrud, administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling, med grå dress og hvit skjorte, står inne i et rom med glassvegger. Foto Kai Chen / Chen Media

– Jeg mener det er ganske unikt i vår bransje å ha et så forpliktende samarbeid som det vi har med SOS-barnebyer. Nå har vi så lang kontinuitet på partnerskapet, at vi virkelig ser at vi er med på å bidra til noe som er større enn oss selv, sier Karsten Onsrud, administrerende direktør i Aktiv.
– Og det er godt å kjenne på.

Da Onsrud kom til Aktiv Eiendomsmegling for sju år siden, var samarbeidet med SOS-barnebyer fortsatt ganske ferskt. Og for ham, som hadde et langt liv som megler og leder i bransjen bak seg, var et slikt partnerskap med en humanitær organisasjon noe helt nytt. For hver bolig eiendomsmeglerne i Aktiv solgte, gikk 100 kroner til SOS-barnebyer. Nå, åtte år senere, har dette summert seg til åtte millioner kroner til at barn over hele verden skal få vokse opp i trygge hjem.

– Det jeg så da jeg begynte i Aktiv, er engasjementet og stoltheten dette partnerskapet skaper hos oss internt. Det passer godt inn i kulturen vår: Vi skal være gode rådgivere, som trygt tar vare på kundene våre fra A til Å. Ikke minst også barna, som opplever en stor livsendring når man flytter. I en slik flytteprosess er det en god anledning for oss i Aktiv å snakke med kundene våre om samarbeidet med SOS-barnebyer. Det er så naturlig for oss å snakke om trygge hjem – og at det er viktig å sikre hjem og gi en lysere fremtid til barn som ikke har det så bra.

Jo mer vi engasjerer oss, jo større blir bidraget til dere. Med å bruke tid på det, styrker det samholdet og kulturen vi har.

Match med folk og merkevare

Det er ikke slik at meglerne i Aktiv på noe som helst vis er pålagt å fortelle om partnerskapet med SOS-barnebyer, men det man brenner for har en tendens til å boble til overflaten.

– Sånn må det være skal det være troverdig. Kultur er hvem vi er, hva vi gjør og hva har vi trua på. At vi har noen felles mål vi jobber mot. Jeg tror ikke meglerne våre tenker over de 100 kronene til SOS-barnebyer i det daglige, men de har det i bevisstheten hver dag. For noen er engasjementet så stort at de til og med har SOS-barnebyer sin logo på bilene sine, forteller Onsrud.

Andre eiendomsmeglere reklamerer overfor studenter med høye inntekter og flotte fester. Mens vi spiller av filmen om SOS-barnebyers arbeid, som hver gang får applaus.

Onsrud og markedssjef i Aktiv, Alice Rymill, forteller at det er fin balansegang å promotere en god sak uten at det skal overkommuniseres. På salgsoppgaven har de alltid informert om hundrelappen som doneres til SOS-barnebyen. Siden salgsoppgaver blir mer og mer digitale, har nå Aktiv-meglerne alltid med seg foldere på visning som forteller om avtalen med SOS-barnebyer. Utover det er synligheten mest intern. For Aktiv ønsker å tiltrekke seg meglere som blir motivert av litt andre ting enn dyre biler og fancy klokker.

– Vi merker det de gangene vi er ute og snakker med studenter sammen med de andre eiendomsmeglerkjedene. Da er det flere som reklamerer med høye inntekter og flotte fester. Mens vi spiller av filmen om SOS-barnebyers arbeid, som hver gang får applaus, sier Rymill mens Onsrud utdyper:

– Jeg har hørt ledere i bransjen som regner om provisjonen av solgte eiendommer i antall biler som kan kjøpes. Der er ikke vi i Aktiv. Vi er eid av små og store lokalbanker rundt omkring i hele Norge. Vi eier merkevaren vår hele tida, om vi er på matbutikken eller hvor som helst i lokalsamfunnet rundt oss. Det vi slår oss på brystet for, er bidraget til fotballaget eller andre lokale initiativ, og til noe større – som SOS-barnebyer. Internt ønsker vi genuint at dette skal være et godt samarbeid. For det passer så godt med folka våre og de setter sånn pris på det.

Else Kåss Furuseth, med hvit kjole med glitter og mørke strømper står på en scene sammen med Karsten Onsrud, administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling. Han har mørk dress, hvit skjorte, og tversoversløyfe. Foto Kai Chen / Chen Media
Else Kåss Furuseth, konferansier på Aktivs kick-off fikk ikke blomster eller konfekt da oppdraget var vel utført. Pengene de ville brukt på en oppmerksomhet til foredragsholdere går alltid til SOS-barnebyer i stedet. Dette handler om kultur.

Ektefølt engasjement

På Aktiv sin årlige kick-off i januar, hvor meglere fra kontorer over hele Norge samles for å inspireres og bygge kultur, har samarbeidet fått mye plass på scenen. I år ble det for andre gang auksjon til inntekt for SOS-barnebyer, hvor det gikk prestisje kontorene imellom å overby hverandre. Denne gangen samlet de inn hele 140 000 kroner.

– Jo mer vi engasjerer oss, jo større blir bidraget til dere. Med å bruke tid på det, styrker det samholdet og kulturen vi har. Når vi bruker kick-offen vår med 300 i salen, da er ikke dette noe halvhjerta fra vår side. Vi ønsker å bidra, og vi vil være med å sette lys på at barn er fremtida, sier Onsrud.

Else Kåss Furuseth, konferansier denne kvelden i januar, fikk ingen blomster eller konfekt da oppdraget var vel utført. For hos Aktiv går pengene de ville brukt på en oppmerksomhet til foredragsholdere og så videre, i stedet til SOS-barnebyer. Kanskje en liten ting i den store sammenhengen, men også dette handler om kultur.

– Det er jeg veldig opptatt av. Jeg synes vi i Aktiv er nedpå og jordnære. Den typiske sjablongen man kan bruke på en eiendomsmegler, den passer ikke hos oss. Vi skal strekke oss etter å ha Norges mest fornøyde kunder, og da må vi være skikkelige og ordentlige i alt vi gjør, i smått og i stort. For oss er det en god følelse når vi kan være positive bidragsytere til samfunnet rundt oss. Derfor er dette samarbeidet noe vi ønsker å fortsette med.

Les mer om samarbeidet med Aktiv