GrEEn: Et lysegrønt håp for ungdom i Ghana
I Ghana lever majoriteten av befolkningen av jordbruk. Dessverre fører klimaendringer og utarming av naturressurser til en stadig nedgang i avlinger og inntekter.
I Ghana lever majoriteten av befolkningen av jordbruk. Dessverre fører klimaendringer og utarming av naturressurser til en stadig nedgang i avlinger og inntekter. Denne utviklingen driver unge mennesker til å forlate landsbygda og søke andre muligheter i storbyene.
Samtidig er arbeidsmarkedet i storbyene trangt, og det er vanskelig for unge å få en fast jobb. På jakt etter fast inntekt og en bedre fremtid, begir hvert år tusenvis av unge menn seg på den farlige reisen over til Europa.
SOS-barnebyer i Ghanas ungdomsprosjekt GrEEn forsøker å snu denne trenden. GrEEn står for: Boosting Green Employment and Enterprise Opportunities. Prosjektet prøver å ta tak i de underliggende årsakene til emigrasjon fra Ghana ved å etablere bærekraftige arbeidsplasser og støtte klimasmarte satsinger i Ashanti- og vestlige regioner.
Det er avgjørende at ungdommene lærer å kjenne seg selv bedre, at de tør å tenke kritisk og utforske nye perspektiver.
Shaibu Fuseini, prosjektkoordinator SOS-barnebyer Ghana
Planter grønne gründerfrø
Shaibu Fuseini, koordinerer og lede prosjektet i Ghana. Med over ti års erfaring fra utvikling, landbruk, klimatilpasning, bekjempelse av fattigdom og ungdomsveiledning, er han en viktig brikke i suksessen til GrEEn.
Samtidig som ungdomsarbeidsledigheten i Ghana når nye høyder, lider jordbruksavlingene under klimaendringene. Derfor mener Shaibu at GrEEn er en løsning som er både relevant og effektiv:
– Vi lærer ungdommen å utvikle bærekraftige løsninger til klimaendringene de møter i sine lokalsamfunn. Samtidig bidrar vi til å skape arbeidsplasser ved å oppmuntre til etablering av nye grønne virksomheter. Disse to tiltakene støtter og forsterker hverandre, og det er dette som gjør GrEEn så unikt.
Bærer frukter både for ungdommen og omgivelsene
SOS-barnebyer i Ghana har en streng utvelgelsesprosess for å sikre at deltakerne er ordentlig motiverte. Aller først fokuseres det på å gi ungdommen grunnleggende livsferdigheter og personlig utvikling.
Etter en grunnleggende opplæring, følger et tre ukers intensivt kurs hvor ungdommene dykker ned i tekniske ferdigheter knyttet til bærekraft og miljøvennlig praksis.
– Det er avgjørende at de lærer å kjenne seg selv bedre, at de tør å tenke kritisk og utforske nye perspektiver. De lærer seg ferdigheter som vil være verdifulle å ha gjennom hele livet, som målsetting, konflikthåndtering, forhandlingsteknikker, samarbeidsevner og økonomistyring. Dette styrker også deres muligheter på arbeidsmarkedet, forteller Shaibu.
Etter en grunnleggende opplæring, følger et tre ukers intensivt kurs hvor de dykker ned i tekniske ferdigheter knyttet til bærekraft og miljøvennlig praksis. De lærer blant annet hvordan de kan produsere organisk gjødsel og sprøytemidler. Til slutt, under veiledning av erfarne lærere, utforsker elevene hvordan de kan bidra til å skape en grønnere fremtid i sine egne lokalsamfunn.
– Målet vårt er å gi ungdommen økt selvtillit og selvfølelse. De skal gå herfra med mot til å starte egne grønne virksomheter eller søke jobb i et etablert selskap, forteller Shaibu.
En myggspray som redder mennesker og naturen
Shaibu Yahaya har deltatt på GrEEn. Den unge gründeren fra Ejura ønsker å bidra til et bedre miljø og nå produserer han en myggavvisende spray, hovedsakelig laget av urter.
Malaria er en av de ledende dødsårsakene i Ghana, og de fleste insektmidler inneholder kjemikalier som er skadelige for mennesker og miljøet. Dette drev han til å utvikle et middel mot malaria som tar vare på både mennesker og miljøet.
Selvtillitsmiddel
– Gjennom GrEEn, fikk jeg bedre selvtillit, som jeg nå bruker når jeg kommuniserer med kundene mine. Dette har vært avgjørende når jeg presenterer meg selv og bedriften til potensielle investorer, forteller Shaibu.
Shaibu er ambisiøs og har som mål å bli den ledende leverandøren av naturlig myggspray i sitt distrikt. Han har allerede to ansatte, og så langt selges sprayen hos apoteker, kosmetikk- og urtebutikker.
– For å være ærlig, ser jeg alle Ejuras 70 000 innbyggerne som våre potensielle kunder, avslutter han entusiastisk.