Tar igjen tapt skolegang

Barna i Gaza skulle ha begynt på skolen i forrige uke. Men med 90 prosent av alle skolene i ruiner, får det store flertallet ikke den undervisningen de har rett til.

Ammar, med kortklippet hår og mønstrete T-skjorte, sitter ved en pult og holder et ark med resultater fra en skoleprøve. Denne viser han til SOS-fostermoren sin, hun har mønstret hijab og svart kjole. Foto Lama Qattush

Innsatsen barna som er evakuert til Vestbredden legger for dagen for å ta igjen det tapte, viser hvor viktig skole er for barn. Ikke bare for læring og utvikling, men også som en kilde til normalitet, struktur og fremtidshåp i en ellers kaotisk situasjon. 

14 år gamle Ammar* har hatt en vanskelig oppvekst og gikk på sjettetrinn på en skole i Rafah da krigen brøt ut. Da han sammen med flere andre barn i SOS-barnebyers omsorg ble evakuert til Betlehem, hadde han mistet åtte måneder med undervisning.

Traumer påvirker

Barn som har levd lenge med krig og konflikt kan slite med alvorlige traumer som påvirker deres evne til å konsentrere seg og lære, i tillegg til at de ofte har mistet deler av skolegangen. Det er derfor viktig med mulighet for ekstra oppfølging og læringstilbud.

Ekstra innsats

Ammar ble skrevet inn som elev på en offentlig skole i Betlehem, og fikk i tillegg ekstrahjelp fra et eget undervisningssenter. I sommer valgte han å bli med på et intensivopplegg for å ta igjen det tapte. Han begynte samtidig å spille fotball i en klubb, hvor han også fikk nye venner. Dette har fungert veldig bra for Ammer, innsatsen har betalt seg, og han vil følge normalt undervisningsopplegg for sjuendetrinn denne høsten.

Vi regner vanligvis med at barn går noe tilbake i utviklingen etter et så langt avbrekk fra skolen, men de lærer raskt.

Mutaz Lubbad, psykolog hos SOS-barnebyer i Betlehem.

Oppfølging og andre aktiviteter hjelper

Ruba* på 12 hadde også mistet åtte måneder med skolegang, og slet med ettervirkningene av dramatiske opplevelser. Gjennom intensivopplæring i sommer, fikk hun både viktig kunnskap og nye venner. Fostermoren hennes har også oppfordret henne til å bli med på ulike aktiviteter, og hun har stor glede av å skape former i leire og tegning. Det hjelper henne også å bearbeide og uttrykke tanker og følelser, i tillegg til at hun får tett oppfølging av psykolog.

Bilde av hendene til Ruba som jobber med leire. Foto Lama Qatush

For barn som Ruba kan aktiviteter som innebærer tegning, form og farger ha god effekt i behandling av traumer.

– Vi regner vanligvis med at barn går noe tilbake i utviklingen etter et så langt avbrekk fra skolen, men Ruba lærer raskt og har virkelig vist faglig fremgang. Jeg er optimistisk på hennes vegne, forteller psykolog hos SOS-barnebyer i Betlehem, Mutaz Lubbad.

Psykolog hos SOS-barnebyer i Betlehem, Mutaz Lubbad, med mørkt kort hår, skjegg, grå genser og jeans, kaster ball med Ruba, hun har ryggen til, langt mørkt hår i hestehale og blomstrete bluse, ved siden av henne står det ei jente med mørkt hår i hestehale og svart t-skjorte. Foto Lama Qattush
– Psykologisk oppfølging og mulighet for skolegang og aktiviteter er svært viktig for barn som har levd med krig og konflikt, mener psykolog Mutaz Lubbad.

«Tapt generasjon»

FN anslår at 625 000 skolebarn i Gaza går glipp av organisert undervisning.  Uten skolegang mister barna en viktig stabiliserende faktor i en utrygg og kaotisk hverdag. Jo lenger barn er borte fra skolen, desto større er faren for at de aldri kommer tilbake på skolebenken. I Gaza er det nå stor risiko for en hel generasjon mister utdanningsmuligheter.

*Navnene er endret av hensyn til personvernet.

Les flere historier fra Gaza