Innafor med valgfaget Innsats for andre

En av skolen som har satt SOS-barnebyers prosjekt Sammen Lokalsamfunn på timeplanen er Svensedammen skole i Drammen. Caroline Mae Jensen Harsanje brukte prosjektet for å fange opp elever som følte seg utenfor og manglet en arena å være sammen på.

Caroline Mae Jensen Harsjane har jobbet med valgfaget innsats for andre i 3 år. Nå har hun ansvar for 60 elever som ønsker å bruke valgfaget til å utforske ulike måter å engasjere seg frivillig på, samtidig som de får muligheten til å gjøre en positiv forskjell i sitt eget lokalsamfunn. Da hun som ny lærer i faget lette etter et undervisningsopplegg å navigere etter, kom hun over prosjektet SAMMEN Lokalsamfunn. Endelig hadde hun funnet oppskriften!

Hva var det med SAMMEN Lokalsamfunn som gjorde at du ønsket å bruke det som et undervisningsopplegg for dette faget?

Det som inspirerte oss til å bli med på prosjektet, var at vi ville fange opp elever som følte seg utenfor og ikke hadde en arena å være sammen på. Jeg syntes dette prosjektet passer som hånd i hanske for dette. Her fikk jeg også et trinn-for-trinn opplegg som det bare var å gå rett i gang med – og som var helt i tråd med valgfagets formål.

Hvem i lokalsamfunnet har dere samarbeidet med?

Vi har åpnet opp for samarbeid med flere aktører i lokalsamfunnet vårt, blant annet Konnerud idrettsforening og Frivilligsentralen på Konnerud. Vi har gjennomført flere, og gjennomfører fortsatt, elevstyrte prosjekter sammen med disse aktørene. Elevene på IFA har kommet med ideer til aktiviteter som kan bidra til at flere ungdommer havner innafor, og så har samarbeidspartnerne våre, og jeg som lærer, lagt til rette for at disse gjennomføres.

Elevene våre stortrives med faget på grunn av muligheten de har til å påvirke innholdet i undervisningen. De syntes det er gøy å få være med å skape aktiviteter for dem rundt seg i lokalsamfunnet. Sammen Lokalsamfunnsprosjektet vårt har til og med fått sin egen håndbevegelse som er unison med ordet sammen!

Kan du fortelle om noen av resultatene dere har oppnådd med prosjektet?

Et direkte resultat er at det første IFA- kullet som var med i prosjektet fikk i gang et ukentlig ungdomsklubbtilbud som hadde ligget nede etter pandemien. Her samarbeidet elevene med Konnerud IF og tok i bruk det gamle klubbhuset deres. Sammen med representanter fra idrettsforeningen fikk de tilbudet opp og stå, og elevene fikk være med å realisere sine ideer til aktiviteter. Blant annet arrangerte de både påske- og juleverksteder, brett- og videospillkvelder, samt leksehjelpsaktiviteter. De har også bistått med matservering. Nå er klubben i full drift, og nytt elevkull får være med på smådrift som legges opp av idrettsforenignen. I tillegg til alt dette har de arrangert Halloweenfeiring på skolen – det har vært stor suksess.

Merker du noen forskjell på elevene siden dere startet med valgfaget og dette prosjektet?

Jeg vil absolutt si at jeg merker forskjell på dem! Det er en bevisstgjørende prosess å jobbe med andre mennesker, samarbeide med andre og gi av seg selv. Det er en stor gruppe elever jeg har i dette valgfaget, hele 60 stykker, og de er veldig forskjellige. Her er alt fra de som får de beste karakterene, til de som strever mye med skolen. Her får de komme sammen og jobbe i små grupper, og det gjør noe med dynamikken mellom elevene. Resultatet er at de kan jobbe på tvers med de fleste og at de blir godt kjent med hverandre. Vi har også elever som nesten ikke har vært på skolen i 2–3 år, men som deltar i dette valgfaget. Jeg tror det handler om at de opplever mestring i samvær med andre elever, i et fag som ikke er så «skolerelatert». Det handler ikke om din prestasjon i engelsk eller matte, men at du kan få være deg selv og gi av din menneskelighet til andre. De opplever å få mye igjen for innsatsen.

Hva syntes elevene selv om å være med på dette prosjektet?

Elevene våre stortrives med faget på grunn av muligheten de har til å påvirke innholdet i undervisningen. De syntes det er gøy å få være med å skape arrangementer og samlinger for dem rundt seg i lokalsamfunnet. Sammen Lokalsamfunnprosjektet vårt har til og med fått sin egen håndbevegelse som er unison med ordet sammen! Elevene sier også selv at de har lært mye og blitt mer bevisste. Noen sier at de er sikre på at det de har lært vil bli med dem inn i fremtiden og gjøre dem til en bedre medborger i samfunnet.

Høsten 2024 deltok Caroline på vårt webinar «It takes a village – men hvordan?». Her fortalte hun enda mer om hvordan hun har jobbet med prosjektet og de resultatene som er oppnådd. Du kan se webinaret nedenfor.