Ofte stilte spørsmål
Her har vi svart på de oftest stilte spørsmålene fra våre faddere.
Sammen med deg jobber vi for å hindre at familier bryter sammen. Vi sikrer barn bedre oppvekstsvilkår og dermed også fremtidsmuligheter, gjennom å styrke barnas egen familie og deres eget lokalmiljø. Vi støtter foreldre slik at de kan være gode omsorgspersoner, og hindrer at barna mister skolegang. SOS-barnebyer sørger også for at barn uten foreldreomsorg får vokse opp i en ny familie. Ditt bidrag gjør dermed at barn får et omsorgsfullt hjem, utdanning og oppfølging. Du støtter SOS-barnebyers arbeid for barn og familier i lokalsamfunn over hele verden.
Ved å engasjere deg for SOS-barnebyer, er du med på å gi barn den utrustningen de trenger for å få de beste forutsetningene i livet.
Har du noen spørsmål knyttet til akkurat ditt fadderskap? Send en e-post til giverservice: sos@sos-barnbyer.no.
Fordeling/administrasjon:
- 86 prosent av inntektene går til formålet.
- 13 prosent blir investert i å skaffe nye midler som igjen vil generere mer støtte til formålet.
- Kun 1 prosent går til administrasjon.
Bidrar du med mer enn 500 kroner eller mer i året til SOS-barnebyer kan du få fradrag i skattepliktig inntekt. For at vi skal kunne innrapportere dette må vi ha fødselsnummeret ditt. Dette kan du gjøre ved kontakte Giverservice på telefon 23 35 39 00.
SOS-barnebyer er kontrollert og godkjent av Innsamlingskontrollen. Vi revideres også årlig av uavhengige revisorer som blant annet har som oppgave å kontrollere at vi følger god regnskapsskikk og at vi har velfungerende interne rutiner.
I 2020 var administrasjonskostnaden på SOS-barnebyers innsamlede midler 1 prosent. 13 prosent ble brukt til innsamling og 86 prosent kunne brukes til organisasjonens viktige og langsiktige arbeid rundt om i verden. Ønsker du å lese mer om vår økonomi kan du lese siste årsrapport.
Vi jobber for tiden med en oppgradering av Min side, innlogging vil derfor ikke være mulig i en periode. Har du spørsmål om ditt giverforhold, ønsker å endre på kontaktopplysningene dine eller samtykker, kan du sende en e-post til Giverservice: sos@sos-barnebyer.no, eller ringe oss på 23 35 39 00, så finner vi ut av det!
Som fadder kan du oppleve å få en telefon fra oss. Vi kan ønske å komme i kontakt med deg for å gi viktig informasjon om fadderskapet ditt, eller spørsmål og informasjon rundt din giverordning hos oss. Hvis du nylig har blitt fadder så forsøker vi også ringe deg for å ønske deg velkommen som ny fadder.
Dersom du ikke ønsker å bli oppringt av oss kan du kontakte Giverservice telefon 23 35 39 00 eller mail sos@sos-barnebyer.no.
Velger du å samarbeide med SOS-barnebyer, satser du på morgendagens superhelter. Et partnerskap med oss skal alltid lønne seg – for samfunnet, for bedriften, og ikke minst for barna vi skaper et vendepunkt for.
Her kan du lese mer om våre partnerkonsepter. Ta gjerne kontakt, så finner vi formen som passer for nettopp din virksomhet.
Takk for at du vurderer å tilgodese SOS-barnebyer i ditt testamente. Vi har samlet info om testamentarisk gave til SOS-barnebyer.
Du kan snakke med med oss om arv og testament på telefon via Giverservice 23 35 39 00 eller sende e-post til arv@sos-barnebyer.no
Mange av våre faddere ønsker å tilgodese sitt fadderbarn, så de kan gi barnet en ekstra håndsrekning til en bedre framtid. Det er en god tanke, men det er dessverre ikke alltid det kan realiseres, og derfor anbefaler vi ikke at du tilgodeser ditt fadderbarn. Ingen vet når arven blir ubetalt, fadderbarnet kan ha blitt voksen og flyttet fra barnebyen. Hvis ditt fadderbarn ikke har valgt å holde kontakten med sin familie i barnebyen, kan det være tidskrevende og kanskje umulig å finne ham eller henne. Det skyldes, at mange av de land hvor vi jobber, ikke har et folkeregister som her i Norge.
Vil du likevel gjerne gi en del av din arv til et godt formål og kanskje indirekte til ditt fadderbarn, kan du istedenfor kan du tilgodese barnebyen der ditt fadderbarn har vokst opp.
SOS-barnebyer i Norge er hovedsakelig en innsamlingsorganisasjon, og trenger alltid gode fundraisere. Her blir ledige stillinger i SOS-barnebyer publisert.
Det jobber mennesker med ulike kompetanse og bakgrunn i de mange ulike programmene som drives SOS-barnebyer. Felles for dem er at de er fra det landet de jobber i. På denne måten kan SOS-barnebyer også bidra til å støtte lokalsamfunnet med jobbmuligheter. Alle SOS-foreldre og familieassistenter gjennomgår en egen opplæring – uavhengig av tidligere erfaringer og utdanning. Det sikrer at våre strenge krav til rollen som omsorgsperson blir oppfylt. Vi ønsker å gi barna de beste verktøyene for å kunne oppnå sitt fulle potensiale – det starter med gode omsorgspersoner.
Vi ansetter ingen fra Norge ved SOS-barnebyer i utlandet. Barn har behov for stabilitet og langvarig trygghet i menneskene rundt seg.
Mer enn 30 000 mennesker jobber i SOS-barnebyer rundt om i verden. Alle ansatte i våre barnebyer og i våre programaktiviteter er lokalt ansatte. Hovedsakelig for å gi barna langsiktig og stabil omsorg. Det er også en måte å skape arbeidsplasser i landene der SOS-barnebyer tilbyr barnevern. Det betyr at vi dessverre ikke formidler kontakter for å jobbe som frivillig i utlandet. Her kan du lese om frivillighet i SOS-barnebyer Norge.
Vippsfadderskapet er aktivt fram til du avslutter det selv i Vipps-appen.
For å avslutte Vipps-fadderskapet så må du gå inn på Vipps-appen i mobilen din, deretter «Betaling» og «Faste betalinger». Der finner du avtalen med SOS-barnebyer.
Trykk på «Administrer avtale» og deretter «Avslutt abonnement» knappen for å avslutte fadderskapet.
Ofte stilte spørsmål om AvtaleGiro
Når du oppretter en fastgiveravtale med SOS-barnebyer gir du fast beløp hver måned som trekkes fra konto. Forfallsdato for din månedlige gave er den 20. hver måned.
Ja, du kan endre trekkdato, men dato må være mellom den 15. og 30. hver måned.
Du bestemmer selv hva beløpsgrensen på dine AvtaleGiro avtaler skal være. Dersom beløpsgrensen er lavere enn beløpet i din avtale blir betalingen stoppet i nettbanken. For å få betalingen i gang må du justere opp beløpsgrensen i din nettbank. Vi trekker aldri mer enn avtalt selv om beløpsgrensen er høyere.
For å endre kontonummer på AvtaleGiro avslutter du først AvtaleGiro på din gamle konto. Deretter kan du opprette ny AvtaleGiro direkte i din nettbank. Ved å logge deg inn på Min Side, finner du kidnummer og kontonummer for avtalen din.
Ønsker du å avslutte din fastgiveravtale hos oss kan stoppe ditt faste AvtaleGiro trekk direkte i nettbanken. For å unngå giro i posten må du også gi beskjed til oss om at du ønsker å avslutte ditt giverforhold. Det kan du gjøre ved å sende en e-post til Giverservice, link her.
Dersom du kun stopper AvtaleGiro trekket, uten å avslutte ditt giverforhold hos oss, vil vi gjennom automatiske prosesser sende deg giro i posten. For å unngå dette må du ta kontakt med oss for å avslutte ditt giverforhold. Det gjør du ved å sende en e-post til Giverservice, link her.