Gå til hovedinnhold

Sammen for lokalsamfunnet

Vi i Søråsteigen barnehage ønsker å bidra til positiv aktivitet i lokalsamfunnet vårt. Til juleforberedelsene i 2015 bestemte vi oss for å bli med på Lysnisseprosjektet som er et samarbeidsprosjekt mellom SOS-barnebyer og den sosiale entreprenøren Begeistringsetaten.

01. mars 2016

Skrevet av Ulrika Oterholm, styrer Søråsteigen barnehage og medlem av SOS-barnebyers pedagogiske ressursgruppe.

Lysnisseprosjektet synliggjør effekten som oppstår når mange bidrar med litt ovenfor eget lokalsamfunn, og omfavner temaer som engasjement, fellesskap, tilhørighet og begeistring.  Kort fortalt går prosjektet ut på at vi lager lykter sammen med barna i november og at disse tennes utenfor husene til barna i hele desember. Om mange gjør det samme synliggjøres effekten som oppstår når mange bidrar med litt.

Slik gjorde vi det

Vi samlet inn glass i forskjellige størrelser, og så hadde vi lykteverksteder på alle avdelingene i november. SOS-barnebyer har i sitt Solsikkemateriell en liten håndbok for gjennomføring av Lysnisseprosjektet i barnehagen. Her ble vi kjent med Lysnissene som i hundrevis av år har tent lykter slik ferdafolket ikke skal gå seg bort eller føle seg alene når de ferdes i skogen.

Småbarnsavdelingen satte av flere dager til å male lyslykter. De hadde samme tilnærming til materialer som avdelingen ellers har med barna, nemlig ved å la dem bruke hele kroppen. Vi lagde oss et «atelier» og her hadde vi elektriske telys i syltetøyglass, og sette opp en storskjerm som viste lys og vinterbilder. I tillegg spilte vi stemningsmusikk som barna lyttet til mens de malte. Barna hadde på seg maleklærene sine og de utforsket malingen med hender, pensler og føtter. Flere av barna prøvde ut malingen på syltetøyglass, gulv, vegger, egne hender og klær og på hverandre.

Så kom dagen da alle avdelingen møttes til desembermagi. Vi fikk se video fra alle avdelingenes lykteverksteder før lysnissen kom innom og ville ha oss med på en stor felles dans. Etterpå fikk barna med seg lyktene de hadde laget hjem, med oppfordring til foreldrene om å tenne dem hjemme sammen med barna. Vi spurte også om de ville sende oss et bilde av barna hjemme med sin lykt, slik at de kunne vise hverandre i barnehagen. Vi fikk mange bilder tilbake av stolte barn, og disse fikk barna henge opp på avdelingen.

Hjertestreker

Et av lysnisseprosjektets begreper er "hjertestreker". Dette er det motsatte av rampestreker og det handler rett og slett om å gjøre andre glade. Vi har snakket mye om dette i barnegruppa og barna har selv kommet med forslag til hva en hjertestrek kan være. I løpet av desember ga nissen oss noen oppgaver. Blant annet å gjøre ulike hjertestreker, som å skrive julekort med hyggelige ord og synge for de gamle på sykehjemmet.

En av avdelingene hadde en adventskalender som handlet mye om det å glede andre, og lyslyktene ble sentrale her. Vi hadde laget veldig mange lykter på lykteverkstedene, og disse brukte vi aktivt for å skape stemning på avdelingen, og som gaver til andre. Vi satte lykter på kjøkkenet til Mai som vasker, og på kontorene til sekretær og styrer. De andre avdelingene på huset fikk også lykter, og med samtlige lykter fulgte det et hjertekort. Kortene skrev pedagogene sammen med barna, og barna kom med hyggelige ord om de som skulle få lykten.

I løpet av adventstiden delte vi også ut flere lykter, blant annet til ordføreren, biblioteket vårt og en kafe i sentrum. Med alle lyktene fulgte hyggelige kort og bilder. Slik spredde vi desembermagi og hjertestreker til mange i lokalsamfunnet! 

Lysnisseprosjektet i Søråsteigen barnehage