Fire ungdommer er samlet foran en vegg fylt med tagginger. En ung gutt med mørkt hår, lys t-skjorte og mørke bukser står oppreist lent inntil veggen med et skateboard foran seg. E andre tre guttene sitter på bakken vendt mot hverandre. En gutt har halvlangt blondt hår, mørk t-skjorte og brune bukser. En annen rødt hår, lys t-skjorte og mørke bukser og den siste gutten sitter på et skateboard. Han har halvlangt hår, sort caps, sort t-skjorte og en grå shorts på seg. Foto: Pexels

1407 Innafor!

Hvordan minske utenforskapsfloka på 1407 Vinterbro? Etter engasjerende initiativer som skolebesøk med sterke historier, medvirkningsundersøkelser og etablering av møteplasser for ungdom på Begeistringens hus, har lokale krefter kommet sammen for å skape positive endringer. Nå skal også småbarnsfamilier i området kobles på!

Bakgrunnen for prosjektet på 1407

Sterke lokalsamfunn er avgjørende for at barn og unge skal få en trygg oppvekst og en bedre fremtid. Selv i en velferdsstat som Norge finnes det utfordringer som kommunale tjenester alene ikke kan løse. Her spiller lokalsamfunnet en viktig rolle. Prosjektet SAMMEN Lokalsamfunn handler om å engasjere og mobilisere de gode lokale kreftene slik at enda flere barn, unge og familier opplever å være en del av fellesskapet. .

På Vinterbro har dette engasjementet blitt konkret gjennom prosjektaktiviteter knyttet til Nordbytun ungdomsskole i 2022-2023. Elevene ble engasjert gjennom artisten SALTIs sterke oppveksthistorie, som inspirerte dem til å bidra aktivt. I etterkant av prosjektets medvirkningsundersøkelse kom elevene med konkrete ideer for hvordan utenforskap blant barn og unge kunne reduseres – både på skolen og i bygda.

Som et direkte resultat av dette etablerte den lokale foreningen 2GTHR en ukentlig møteplass for ungdom på Begeistringens hus og gamingsenteret på menighetssenteret. I tillegg har to myldremøter med lokale aktører gitt nye muligheter for å videreutvikle elevenes ideer.

Den 23. november 2024 ble et innbyggermøte arrangert på Breivoll Gård. Mange møtte opp for å høre inspirerende innlegg og diskutere tiltakene. Dette resulterte i opprettelsen av et nettverk for innbyggere som ønsker å bidra til at 1407 Vinterbro skal bli et trygt og inkluderende sted å vokse opp. Gjennom å signere en «Innafor-erklæring» har flere i lokalsamfunnet forpliktet seg til å jobbe sammen for å gi barn og unge muligheter til å delta i fellesskapet.

Foreldrenettverk og småbarnsfamilier

I 2025 vil prosjektet bli utvidet til også å omfatte småbarnsfamilier. Trygge og inkluderende nettverk gir barna muligheten til å delta, bygge vennskap og utforske verden. Det sies at innenforskap starter allerede i barnehagen, og dette kan ha langsiktige konsekvenser for barnas trivsel og utvikling. Når barn opplever tilhørighet og støtte tidlig, er det lettere for dem å bygge selvtillit og ta del i fellesskapet både i barnehagen og senere på skolen. Et sterkt foreldrenettverk er derfor avgjørende, ettersom det skaper flere voksne som ser, støtter og hjelper barna – en uvurderlig ressurs både i hverdagen og i utfordrende perioder.

Innenforskap kan også være en realitet i barneskolen, hvor barn kan oppleve at de ikke får være en del av grupper eller aktiviteter, og dette kan utvikle seg videre i ungdomsårene. Derfor er det viktig at vi tidlig etablerer trygge og støttende nettverk, ikke bare i barnehagen, men også i skolemiljøene.

I løpet av første kvartal vil foreldrenettverket blant småbarnsforeldre i Vinterbro- og Nordbyområdet bli kartlagt. Her vil de få mulighet til å dele sine innspill og ideer om tiltak og aktiviteter som kan bidra til at flere familier, både med små barn og barn i skolealder, opplever fellesskap og støtte i nærmiljøet. Det planlegges et nytt innbyggermøte på 1407 i mars 2025.



Møteinvitasjonen til innbyggermøtet 23. 11. 24 her:

Webinarinnslag om prosjektet

I webinaret nedenfor kan dere få et lite innblikk i prosjektets spede oppstart. 25:55 inn i sendingen får dere en intro, og møter Paul Victor Wiker som den gang var engasjert inn for å jobbe med skolemiljøet på Nordbytun. Rett etter han følger en bolk med miljøterapauten Bente Andersen som også var engasjert ved skolen da prosjektet startet.

Se hele programmet her.

Vil du vite mer? Ta kontakt med: