Ungdom
Gjennom medvirkningsmodellen får ungdom mulighet til å engasjere seg, dele sine ideer og utvikle tiltak som skaper endring. Samtidig kan prosjektet bidra til å samle og mobilisere lokale aktører slik at flere ungdommer som strever, finner sin plass og opplever å bli sett og inkludert.
I landets klasserom sitter de som har skoene på, de som er i ferd med å tråkke utfor, de som går stille under radaren og de som utløser alle alarmklokker som finnes. Der sitter også de som er engstelige for å gå på skolen, de som er engstelige for å gå hjem, de som bekymrer seg for en venn og alle de som har plass til noen flere i egen flokk.
Ungdom som en del av løsningen
At ungdom selv får komme med sine ideer, meninger og innspill er utrolig viktig for å synliggjøre hva som må til og hvor skoen trykker. Ved å bli involvert, engasjert og selv få mulighet til å iverksette aktiviteter som kan gjøre en forskjell styrkes både mestringsfølelsen og selvfølelsen. I tillegg kan det også føre til styrket fellesskap både på skolen og i lokalsamfunnet.
Bevisstgjøring, workshop og lokalt samarbeid
Prosjektet starter ideelt sett på lokalsamfunnets ungdomsskole der elevene deltar på en bevisstgjøringsøkt, etterfulgt av en medvirkingsundersøkelse/workshop. Ungdommenes ideer og innspill løftes videre til aktuelle aktører som kan være med å realisere disse, feks elevrådet, FAU, lokale ungdomsklubber, frivilligsentraler eller andre engasjerte aktører. Flere av disse aktørene kan i mange tilfeller bistå med å arrangere lokale samarbeidsmøter der ungdommenes ideer og innspill løftes frem.
Valgfaget «Innsats for andre»
Prosjektet egner seg godt for skoler som har valgfaget innsats for andre. Blant annet har Svensedammen ungdomsskole i Drammen med stor suksess kjørt prosjektet som en del av dette faget. Det resulterte blant annet til reetablering av en nedlagt ungdomsklubb. Nedenfor kan du lese mer om hvorfor lærer Caroline Mae Jensen Harsanje har satt dette prosjektet på timeplanen. Hun er også å finne i vårt webinar «It takes av village – men hvordan?» som dere kan se i opptak her.