Verktøykasse

Sterke, engasjerte lokalsamfunn er en direkte motkraft til utenforskapet, og ungdommene selv må inviteres til å være med som en del av løsningen. Her finner dere opplegg for å koble dem på, og ikke minst, engasjere dem i å bidra.

Prosjektet kan kjøres på 3 måter:

  • SMALL: Introduksjonøkt + medvirkningsundersøkelse (1,5 skoletime)
  • MEDIUM: Introduksjonsøkt + workshop (4 skoletimer)
  • LARGE: Introduksjonsøkt + medvirkningsundersøkelse + workshop (5,5 skoletimer)

    Med bakgrunn i de utvalgte ideenes karakter/formål løftes disse videre til aktuelle aktører som kan være med å realisere disse. Er det tiltak/aktiviteter knyttet til skolen bør elevråd/FAU/skoleledelse kobles på. Her kan elevene selv bli viktige bidragsytere i gjennomføringen. For lokalsamfunnsaktiviteter kan frivilligsentral/ungdomsråd/politikere/lag/foreninger være mottakere.

MATERIELL

FILMER

WARITH SALTI MBARUK
KORTFILMDOKUMENTAREN «DEMONS»

HEIDI WITTRUP DJUP
OM PSYKISK OG FYSISK HELSE

(Refleksjonsspørsmål under videoene)

Tips til refleksjon:

  • Hvem på skolen din kan du snakke med dersom du trenger det?
  • Hva vil det si å ha en god psykisk helse?
  • Er det viktig å ha om psykisk og fysisk helse på skolen? Gjerne utdyp svaret.
  • Hva kan du gjøre dersom du selv eller noen rundt deg har det vanskelig?

HEIDI WITTRUP DJUP
OM MOBBING

Tips til refleksjon:

  • Har du sett noen bli utsatt for mobbing siste måneden? Hvis ja- gjordet du noe med situasjonen?
  • Hva kan være årsaken til at noen ikke tørr å si ifra dersom de blir mobbet?
  • Hva kan du gjøre for å skape et godt klassemiljø?
  • Hva kan du gjøre dersom skolen ikke tar deg på alvor når du melder ifra om mobbing?

HEIDI WITTRUP DJUP
OM UTENFORSKAP

Tips til refleksjon:

  • Hva legger dere i ordet “utenforskap”?
  • Hva kan du gjøre dersom du ser noen blir holdt utenfor?
  • Hva kan dere gjøre på fritiden i lokalsamfunnet som er gratis for dere?