Gå til hovedinnhold

Barnehagens store betydning

Hver dag bidrar pedagog Pauline Mhako til at 35 barn i hennes avdeling utvikler identitet og sosial kompetanse i barnehagen i Maizeland.

Pauline har vært lærer i syv år, de siste av dem i SOS-barnehagen Maizeland.  – Jeg er alltid overrasket over forandringen hos elevene mine i løpet av et år, sier hun. Det er fantastisk å se hvordan de utvikler seg, til forskjellige personligheter.

Lærer barna viktige livsferdigheter

Den 34 år gamle læreren har ansvaret for barn i alderen fem til seks år. Blant hennes viktigste oppgaver er det å lære barna viktige livsferdigheter, forståelse av teknolog og grunnleggende aspekter ved barns rettigheter. Fokus på teknolog i lærerplanen i Zimbabwe innebærer at barn lærer å bruke husholdningsapparater og datamaskiner. I landlige samfunn som Maizeland betyr dette ofte gamle apparater som barnehagen har fått, men likevel er det viktig å gjøre barna kjent med den teknologien og apparater som er relevant i deres samfunn og det er avgjørende for å sikre at ingen barn blir hengende etter i forståelse og bruk av teknologi.

Ei lita jente viser stolt fram det hun har tegnet. Lærer Mhako står bak henne. Foto: Tom Maruko

Avgjørende utviklingsfase

For Pauline betyr undervisningen imidlertid mer enn bare å følge læreplanen. Barna er i en viktig utviklingsfase i livet, og det er viktig at eventuell omsorgssvikt blir oppdaget så tidlig som mulig. Derfor er Pauline på vakt for signaler som kan tyde på at barn ikke har det bra. 

– I fjor var det en av elevene mine som ikke sosialiserte noe med andre barn. Hun kunne knapt holde en blyant, og var også redd for menneskelig kontakt. Jeg mente det var viktig å få sjekket hjemmesituasjonen hennes, og vi tok kontakt med foreldrene. Det viste seg at det var vanskelig hjemme, moren hadde nettopp giftet seg på nytt, og den lille jenta ble ikke godt behandlet av sine eldre søsken. Vi jobbet med familien gjennom veiledning og oppfølging, og etter hvert så vi en stor forbedring for eleven. Nå er hun en livlig og glad førsteklassing, forklarer Pauline.

Bidrar til bedre fremtid

Pauline innrømmer at hun noen ganger føler seg som mer enn bare en lærer. Ikke alle barn har foreldre som klarer å være nok til stede for barna sine, og noen har foreldre som jobber langt unna og er mye borte. I noen tilfeller blir Pauline mer som en foreldrefigur.

– Når jeg opplever positive endringer i livet til barna jeg jobber med, vet jeg at jeg bidrar til livslang forvandling. Oppgavene og utfordringene som lærer er ikke bare en jobb fra ni-fem, vi er barnas sjanse til en bedre fremtid. Jobben min gir meg stor glede for meg.

Pauline Mhako, pedagog i Espira-barnehagen i Maizeland.