Gå til hovedinnhold

Aktiv Eiendomsmegling og SOS-barnebyer nominert for "Årets Samfunnsengasjement"

Hva skal til for at et partnersamarbeid lykkes med å engasjere medarbeiderne, samtidig som det løfter merkevaren og skaper utvikling for samfunnet? Samarbeidet mellom Aktiv Eiendomsmegling og SOS-barnebyer fikk nylig honnør for å oppnå nettopp dette.

23. februar 2018

31. januar ble prisen for "Årets Samfunnsengasjement" delt ut av Sponsor og Eventforeningen. Samarbeidet mellom Aktiv Eiendomsmegling og SOS-barnebyer ble nominert til den gjeve prisen, og selv om det ikke ble gull denne gangen, berømmet juryen begge aktører for å tilføre hverandre økt verdi og bidra til en viktig samfunnseffekt.

Se "Vendepunkt"-filmene som Aktiv har laget her:

 

I samarbeid med SOS-barnebyer bidrar Aktiv Eiendomsmegling til at flere barn får et godt hjem.

Vil bidra til vendepunkt

Samarbeidet mellom Aktiv og SOS-barnebyer ble inngått i 2016. Meglerkjeden ønsket seg et sponsorat som henger tett sammen med overordnet strategi og virksomhet, samtidig som det engasjerer internt og eksternt, og aller viktigst; gir flere et godt hjem. – Vi ønsket å bidra til at barn får oppleve livsviktige vendepunkt, fra frykt og kaos til en stabil oppvekst i et trygt hjem. Slik er vårt valg av partner forretningsnært, selv om Aktiv og SOS-barnebyer jobber for å skape gode hjem på to ulike arenaer, sier Kristin Kabbe, leder for marked og kommunikasjon i Aktiv Eiendomsmegling.

Skal levendegjøre og differensiere

– Eiendomsmeglerbransjen har hatt et rykte på seg for å være kynisk. Vi ønsket et samarbeid som kunne levendegjøre vår hensikt om å hjelpe mennesker med å sikre seg et godt hjem, samtidig som det differensierer oss fra andre meglerkjeder, både gjennom hvordan meglerne møter kundene våre og de kommunikasjonstiltakene vi gjør, forteller Kristin Kabbe.

Forankrer verdigrunnlaget

Intern forankring er viktig for Aktiv Eiendomsmegling. Meglerkontorene (franchisetakerne) har forpliktet seg til å bidra med 100 kroner per omsatte bolig til samarbeidet med SOS-barnebyer, samtidig som kjedeledelsen går god for minimum én million per år. – Megleren er vår viktigste merkevarebygger, og vi må forankre vårt verdigrunnlag, hensikt og kultur hos meglerne. Samarbeidet med SOS-barnebyer er et viktig virkemiddel for å gjøre dette, sier Kabbe. Hun legger til at det også i rekrutteringssammenheng skal bidra til å finne kandidatene som passer inn i kulturen.

Oppleves positivt og relevant

Aktiv opplever at samarbeidet gir verdikommunikasjonen større gjennomslagskraft. Etter under ett år som partner, meldte 93% av spurte kunder at de opplevde samarbeidet som svært eller ganske positivt. Internt rapporterte 88% av franchisetakerne at de opplevde samarbeidet som positivt og relevant. – Kampanjen vi kjørte for å introdusere samarbeidet, ga tidenes høyeste score hva gjelder oppmerksomhet og engasjement i sosiale medier, forteller Kabbe. Se lanseringsfilmen her.

Viktig å tydeliggjøre sammenhengen

Hvorfor lykkes samarbeidet mellom Aktiv og SOS-barnebyer? – Vi har jobbet bevisst med målsetting, tiltak og evaluering som sikrer grunnlaget for et langsiktig samarbeid fra dag én, forteller Kristin Kabbe. Samtidig understreker hun viktigheten av å utvikle samarbeidet i tråd med tilbakemeldingene internt og eksternt. – Vi så et behov for å tydeliggjøre sammenhengen mellom kundens situasjon, meglerens rolle og vårt samfunnsengasjement gjennom SOS-barnebyer. Vårt nye kommunikasjonskonsept – kalt "Vendepunkt" – gjør nettopp dette, avslutter Kabbe.

Les mer om Aktivs samfunnsengasjement.